• Jeanine Sinke

Luisteren


Manu Keirse, de specialist op het gebied van rouw en verlies in België en Nederland en mijn leraar in de opleiding rouw en verlies die ik volg, zegt:

"De belangrijkste boodschap over hoe je mensen kunt helpen in verdriet?

Eerst en vooral moet je luisteren, daarna moet je luisteren en als je dit hebt gedaan, probeer dan nog eens te luisteren".

Ik had twee wensen voor dit jaar. Twee opleidingen volgen waarin ik geen prestaties meer hoef te leveren. Top, denken veel mensen, dan hoef je dus alleen maar aanwezig te zijn Jeanine en verder niet, simpel als dat. Maar zo werkt het dus niet. 1 ding is zeker, ik wil in mijn leven geen toetsen of examens meer ondergaan, ik heb geen behoefte meer om te bewijzen dat ik iets kan. Maar denk niet dat wanneer je een opleiding rond oplossingsgericht werken volgt je niets presteert. Zonder dat ik het bewust in de gaten had ging het in mijn systeem zitten en is het nu een nieuwe taal die ik (nog) gebrekkig spreek en loop ik met zo’n boekje onder mijn arm: "Oplossingsgericht werken voor op reis". Het was een opleiding die ging om te leren hoe de juiste vragen te stellen en een opleiding die mij soms meer vragen opleverden dan antwoorden.

Naast het leren om de juiste vragen te stellen heb ik vooral geleerd te luisteren. Luisteren naar de ander, naar de trainer, naar de klant, naar de expert, maar vooral luisteren naar mezelf.

Toen ik in januari 2019 begon aan de opleiding Oplossingsgericht werken 2.0, was ik behoorlijk onzeker over het stellen van vragen. Waren het de juiste? Vond de ander ze misschien raar? En wat nu wanneer ik helemaal geen antwoord kreeg ? En wanneer ik antwoord kreeg wat moest ik dan weer vragen? Het is niet dat ik er nu “even mijn hand voor omdraai”, maar ik begin niet meer onzeker aan een gesprek en ik geloof van mezelf dat ik er altijd uit ga komen. Ik kan er goed mee omgaan wanneer mensen reageren op mijn vragen, ‘jeetje, waar haal je dat nou weer vandaan?’ En ik hou vriendelijk vol met vragen stellen wanneer mensen antwoorden geven als: "dat weet ik niet" of "ik heb geen idee". Dit doe ik net zo lang tot er een inzicht komt, hoe klein ook, wat voor die ander mogelijk een -onderdeel van - een antwoord kan zijn op zijn vraag.

Ik heb geluisterd naar ervaringen en vragen van iedereen uit mijn groep, ik heb geluisterd naar de woorden tussen de regels, naar het lawaai, maar ook naar de soms zo prachtige stilte.

Ik ga verder met mijn volgende opleiding waar ik voor een nieuwe uitdaging sta. Gesprekken voeren over rouw en verlies. Ik mag de komende anderhalf jaar leren hoe ik terug naar het probleem moet gaan. Naar de oorsprong van de ellende. Het is precies het tegenovergestelde van wat ik geleerd heb in de opleiding van oplossingsgericht werken 2.0 en mijn hersenen zijn hier zo niet blij mee. Maar, dit is hoe ik er nu tegen aan kijk. Wie weet kan ik aan het eind van deze opleiding zeggen dat ik met oplossingsgerichte vragen een prima verliesgesprek kan voeren, ik ga het uitvinden.

Jeanine

#Luisteren #aandacht #HetAandachtshuis #specialisteenzaamheid #eenzaamheid #Vragen

29 keer bekeken

Het Aandachtshuis B.V.

Logo Jouw laatste levensfase _ Het Aanda
Logo symbool | Het Aandachtshuis
  • Facebookpagina | Het Aandachtshuis
  • LinkedIn pagina | Het Aandachtshuis